Ihon palaminen – suojaa ihosi auringolta

ihon palaminen - suojaa ihoasi auringolta

Ihon palaminen auringossa alkaa huomaamatta. Vaikka haavena olisikin kaunis rusketus, kannattaa aurinkoa ottaa varoen.

IHON PALAMINEN

Ihon palaminen on yleisin auringon aiheuttamista haitoista. Kuinka nopeasti ja herkästi iho palaa riippuu ihon tyypistä, auringon valon voimakkuudesta sekä auringossa vietetystä ajasta.

Kun iho palaa, muuttuu se punertavaksi ja araksi. Pahemmissa tapauksissa saattaa ilmetä turvotusta, ihon kuoriutumista sekä flunssan oireita, kuten päänsärkyä, pahoinvointia ja heikotusta.

Aurinko aiheuttaa DNA:ssa pysyviä muutoksia jo ennen kuin iho pääsee palamaan. Auringon valo myös vanhentaa ihoa. Kuinka hyvin iho toipuu, on rajallista ja yksilöllistä. Pahimmillaan DNA:n vaurio aiheuttaa mutaation soluun ja synnyttää melanoomaa.

Melanoomaa voi epäillä ulkonäöltään muuttuneen luomen kohdalla. Myös uusi ja nopeasti kasvava ihokasvain on epäilyttävä. Melanooma on monimuotoinen joten epäilyttävät luomet kannattaa käydä tarkistuttamassa lääkärillä.

AURINGON PISTOS JA HYPERTERMIA

Liiallinen suojaamattomaan päähän kohdistunut lämpörasitus saattaa aiheuttaa auringonpistoksen. Tämän oireina voi esiintyä esimerkiksi päänsärkyä, pahoinvointia, huimausta tai muita hermoston oireita.

Hypertermian, eli ruuminlämmön liiallisen nousun oireina voi esiintyä heikotusta, pahoinvointia tai ripulia ja sekavuutta. Myöhempinä oireina ovat esimerkiksi näköhäiriöt ja tajunnan menetys. Oireena saattaa ilmentyä myös ihon sinerrystä, joka johtuu verenpaineen liiallisesta laskemisesta.

Hypertermia liittyy usein kuivumiseen ja siksi kannattaa kiinnittää huomiota riittävään nesteytykseen.  Alkoholi, kahvi tai tee ei korjaa nestehukkaa. Myöskään liiallisesta rasituksesta syntyvän nestehukan korjaamiseen ei riitä pelkästään vesi, sillä se ei sisällä riittävästi tarvittavia mineraaleja.

SUOJAAMINEN JA HOITO

Ihoa kannattaa siis suojata oikeanlaisella suojalla, eikä kannata unohtaa suojata ihoaan tuulisena tai viileänäkään päivänä. Helpoin tapa suojata iho on suojaavat vaatteet. Vaatteiden kannatta olla riittävän hengittäviä ja kevyitä, jotta vältytään hypertermialta. Aurinkovoiteet tarjoavat tarvittaessa iholle lisäsuojaa.

Silmät on helpointa suojata UV-säteilyltä varjostavalla hatulla ja aurinkolaseilla. Hyvät aurinkolasit suodattavat tehokkaasti sekä estävät silmiin sivuilta tulevaa säteilyä.

Lapset ovat herkempiä UV-säteilyn haitalliselle vaikutukselle, ja toistuva ihon palaminen lapsuudessa lisää ihosyövän riskiä myöhemmin. Vanhempien kannattaa siis kiinnittää huomiota lasten ihon suojaamiseen.

Jos vahinko on kuitenkin päässyt tapahtumaan, voi oireita helpottaa esimerkiksi kylmähauteilla sekä rasvaamalla. On tärkeää myös muistaa pitää nestetasapainosta huolta ja välttää altistamasta palanutta aluetta auringolle ennen kuin se on täysin toipunut.

AURINKO JA D-VITAMIINI

Auringossa oleskelu auttaa kehoa tuottamaan D3-vitamiinia. Jo 10-15 minuuttia kesäaurinkoa muutaman kerran viikossa tuottaa riittävästi D-vitamiinia.

Syyskuun lopusta maaliskuun loppuun aurinko ei paista riittävästi vitamiinisynteesiä varten, joten monet hyötyvätkin vitamiinilisistä. Myös ruskettunut iho tuottaa heikosti D-vitamiina ja aurinkovoiteet myös heikentävät vitamiinisynteesiä, joten monet hyötyisivät vitamiinilisistä myös kesäaikaan.